Ontdek

uw sociaal innovatievermogen en overwin de crisis
0800/88250Schrijf u in
Deelnemende organisaties
Q-ListUniversal CommunicationVOV Lerend netwerkSD WorxOpen bedrijvendagUgentBW BouchoutPolarisation groupSVKAuxifinaAttentKluwerDe Buck TravelPartena Ziekenfonds en PartnersISSAVSSEBECO INNOVATIEFBNP ParibasCreaxSocrefosDezign CrewStadsbestuur LommelRelax Wellness CentrumKrefimaVlerick SchoolGeers OffsetVan RoeyAssumaxStad GentBerenschotAZ Sint-BlasiusINGEurotuinStaterDe JaegerT-GroepESFAtlantisX-straIBBTICFDe Zwarte DoosAttentiaInnovatiecentrumFlanders SynergyVacatureAssumaxLuminusMatexi GroupUnizoAB MauriBIVVAGXBoerenbond,ThuishulpbaogroupPort of GhentFlanders DCInterpassOdthSoficoJob & Co4InstanceInduverSERR Gent Rondom GentTeituVokshaardMy Kingdom For a HorseAdebaPeers2PeersErgoteamBelgacomRyhoveRace Productions - Ridley Bikes Hemkes Consultancy Tidi SolutionsBelrom Furniture- FrentlifeRyhoveCommunicatielabCentrum voor OndernemenBelfiusVacatureAscentoDosschemillsSERV Stichting Innovatie & ArbeidInventisVokaInvertoDBM BelgiumVeGHOCocom groupREFIBO

Innovatie 3.0

Geplaatst op maandag 25 juni 2012

Innovatie 3.0 – Slimmer managen, organiseren en werken – Henk Volberda & Menno Bosma

Research en development (R&D) en innovatie zakken weg in Nederland. Er zijn zorgen over het kennispeil van organisaties. Toch lopen er heel wat visionaire ondernemers rond en zijn er talloze organisaties die de creativiteit en productvernieuwing juist weten aan te jagen. Hun geheim? Sociale innovatie.

Langzaam maar zeker zakt Nederland weg op de ranglijst van landen die veel investeren in R&D en innovatie. Terwijl er een verborgen schat verborgen is van kwalitatief zeer hooggeschoold personeel. De reden van het wegzakken op de ranglijst is dat we te beperkt naar innovatie kijken. We denken nog te veel dat het van de ‘natlabs’ van Philips of van andere ‘wizzkids’ moet komen. Maar er is meer dan alleen fundamenteel onderzoek (‘innovatie 1.0’) en investeren in menselijk kapitaal (‘innovatie 2.0’). Innovatie 3.0 is wat de schijf van vijf voor voeding is. R&D en menselijk kapitaal staan nog altijd op die schijf, maar voor niet meer dan twee keer twintig procent. De nieuwe componenten zijn: cocreatie, vernieuwend leiderschap, en nieuwe organisatievormen.

Aan de hand van bezoeken aan sociaal innovatieve bedrijven en gesprekken met deskundigen wordt in dit boek uiteengezet hoe sociaal innoveren werkt en wat het oplevert. De conclusie: met simpele ingrepen zijn enorme winsten te boeken.