Duurzaam groeien
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een continu verbeteringsproces waarbij ondernemingen vrijwillig en bewust economische, milieu- en sociale overwegingen in hun bedrijfsvoering opnemen. MVO streeft naar een voortdurende verbetering van de prestaties van de onderneming. Duurzaam ondernemen is een strategische keuze van een onderneming.
MVO als juiste balans
MVO streeft naar een balans tussen de drie P’s; people, planet en profit. De drie dimensies beïnvloeden elkaar en vullen elkaar aan. Door het zoeken en vinden van het juiste evenwicht creëert de onderneming een meerwaarde.
- People: de sociale dimensie van ondernemen, gevolgen voor de medewerkers en de externen.
- Planet: de milieudimensie van ondernemen, het effect dat een bedrijf heeft op de natuur.
- Profit: de economische dimensie, de winst op goederen en diensten.
MVO als core business
MVO dient geïntegreerd te worden in de gehele bedrijfsvoering. Het moet tot de ‘core business’ van de onderneming behoren. Het moet opgenomen zijn in het beleid en het handelen van de onderneming in al de acties die ze doet en de beslissingen die ze neemt.
MVO betrekt alle stakeholders
Een bedrijf wordt beïnvloed door de stakeholders van de onderneming. Als onderneming moet u luisteren naar hun noden en verwachtingen. Overleg en dialoog zijn zeer belangrijk en bovendien is het betrekken van stakeholders een kwaliteitsgarantie voor duurzaam ondernemen.
MVO ondersteunt technologische innovatie
Net als bij sociale innovatie, vertrekt MVO vanuit de mens. Om te kunnen groeien als onderneming luistert u naar wat medewerkers willen en wat de verwachtingen zijn van de omgeving. Zo zorgt u ervoor dat alle partijen tevreden zijn en bouwt u langdurige relaties en successen op. Efficiënt omgaan met mens en middelen leidt tot duurzaamheid. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan een component zijn van sociale innovatie.