Van de 1957 bedrijven die meededen werden er drie geslecteerd die in de running waren om het meest innovatieve bedrijf van Vlaanderen te worden. Deze werden geselecteerd op basis van een wetenschappelijk onderzoek dat uitgevoerd werd door de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De organisaties zijn geselecteerd aangezien zij goed scoren op een brede reeks van indicatoren van sociale innovatie. Om tot een winnaar te komen werden de drie genomineerden geinterviewd om op enkele zaken dieper in te gaan. Daarna werd de winnaar bekend gemaakt.
De eerste plaats ging naar Ridley-Bikes Race Productions met Jochim Aerts als Chief executive officer van het bedrijf. Lees hier zijn getuigenis.
De basisfilosofie die in ons bedrijf wordt toegepast is “There are always better ways”.
Dit passen we toe op alle producten die we ontwikkelen, productieprocessen en dienstverlening aan onze klanten.
Ruim 8 jaar zijn we de nr 1 in de wereld met ons Cyclocrossgamma.
In 2007 is Race Productions met Ridley wereldwijd technologisch marktleider geworden voor Aero racefietsen.
Dankzij innovatie breed toe te passen door het introduceren van nieuwe industriestandaards, het uitwerken van IP gepatenteerde toepassingen zoals de ontwikkeling van de IBS frames (Integrated Brake Systems) lukken wij erin om keer op keer onze voorsprong veilig te stellen.
Wij zetten graag in de verf dat wij een authentiek bedrijf zijn met onze roots en productie in België, te midden van de locatie waar heroïsche wielerwedstrijden worden gereden die grote emotionele verbondenheid met ons merk en imago oproepen. In onze communicatie is dit zichtbaar door de slogan “We are Belgium”, het beeld van klassieke wielerwedstrijden op kasseien en bekende lokale landschappen.
Het samenspel tussen enerzijds een innovatieve houding in voortdurend verbeteren, het out of the box durven denken volgens het “blue ocean” principe door R & D, de feedback van de renners uit topformaties en de feedback van klantenstuurgroepen volgens het crowd-sourcing principe zorgen voor een unieke mix om sneller en beter te ontwikkelen dan wat de concurrentie doet.
2de plaats was voor Volvo Cars Gent, waar Geert Bruyneel CEO is. Lees hier de getuigenis van Geert Bruyneel.
Volvo Car Corporation, de moederorganisatie van Volvo Cars Gent, wil zich onderscheiden door auto’s aan te bieden die het leven van mensen minder ingewikkeld maken. Dit wordt weergegeven in de bedrijfsstrategie “Designed Around You”. Volvo Cars wil zich laten opmerken in de massa door een onderscheiden auto-ervaring aan te bieden, gebaseerd op ons eigen, uniek Scandinavisch profiel. Ons streefdoel is dat we ‘s werelds meest progressieve en gewilde luxe-automerk zijn, waar klanten naar verlangen en waarmee ze zich verbonden voelen. We streven ernaar om gerespecteerd te zijn in onze sector en we weten ons geïnspireerd door een globale samenleving die in voortdurende beweging is.
Technologische kennis speelt een belangrijke rol. De auto is een hoogtechnologisch product, en het beheersen van de technologie is een basisvereiste om een rol van betekenis te spelen in de sector. Maar de technologie is geen doel op zich. Ze moet bijdragen tot een betere belevenis van het merk door de klant, in overeenstemming met onze waarden. Onze visie 2020 inzake veiligheid houdt in dat we ernaar streven om auto’s te ontwikkelen die niet betrokken kunnen raken in een ongeval waarbij doden of gewonden vallen. Dat is maar mogelijk door technologisch vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen (zoals automatische remsystemen zoals Pedestrian Detection en City Safety).
In een productieomgeving speelt technologie een belangrijke rol om kwaliteitsvol en efficiënt te werken, maar het uiteindelijke verschil wordt gemaakt door de mens en door de manier waarop het menselijk potentieel benut wordt. Dit wordt formeel beschreven in het Volvo Cars Manufacturing System, dat gestoeld is op een ver doorgedreven delegatie van verantwoordelijkheid, een leiderschap gebaseerd op competentie en het naar boven halen van de kwaliteiten van alle medewerkers, en op een arbeidsorganisatie gebaseerd op teamwerk.
3de plaats ging naar Simac 3 Services, met Daniel Van Hove aan het hoofd van het bedrijf. Zij zetten als bedrijf in op drie domeinen, namelijk op softwarevlak, op contractor vlak en op integrator vlak.
In hun business zorgt de automatisering van volume processen (technology) voor:
- Verankeren van proceskennis in systemen (niet in het hoofd van individuen waar dan een afhankelijk ten op zicht van wordt opgebouwd)
- Schaaleffecten kunnen maximaal hun rol spelen
- Bij groei van directe business is de relatieve groei van indirecte FTE kleiner
- Simpele Duplicatie van business model naar andere contracten, klanten en filialen is zorgen dat je de juiste mensen vindt om de “service factory” te bedienen (operators)
- Uitgebreide BI bewakingsmogelijkheden hence sturingsmogelijkheden
- Vergroten van de instapdrempel voor de traditionele spelers. Ons volume en kennis in systemen stijgt zodat het moeilijker en moeilijker voor competitie om in te stappen
Nieuwe organisatie- en managementprincipes spelen hierin een rol door:
- BI Score Cards die zorgen voor continue bewaking, maar ook bewustzijn van de KPI’s binnen de hele organisatie
- Continu te zoeken naar verbetering van KPI’s (Business Process Improvements = BPI’s) is business driver voor new process/product development
- Agile development maakt dat ze elke 2 weken nieuwe functionaliteit in hun processen publishen. De organisatie is onder invloed van een continu change management process.