Ontdek

uw sociaal innovatievermogen en overwin de crisis
0800/88250Schrijf u in
Deelnemende organisaties
AssumaxSEBECO INNOVATIEFUnizoRyhoveCommunicatielabDosschemillsRelax Wellness CentrumAVSStadsbestuur LommelAdebaUgent Hemkes Consultancy Tidi SolutionsVlerick SchoolBoerenbond,ThuishulpEurotuinKrefimaKluwerSoficoStaterAtlantisIBBTDBM BelgiumTeituDe Zwarte DoosBelfiusX-straAscentoMatexi GroupRyhoveVan RoeyUniversal CommunicationPeers2PeersMy Kingdom For a HorseCreaxOdthVokaVacatureErgoteamStad GentAZ Sint-BlasiusLuminusISSFlanders SynergySocrefosBIVVGeers OffsetBW BouchoutSVKAssumaxJob & CoVeGHOAuxifinaAB MauriT-GroepQ-ListOpen bedrijvendagDezign CrewPolarisation groupSERV Stichting Innovatie & ArbeidSERR Gent Rondom GentESFRace Productions - Ridley BikesBelrom Furniture- FrentlifePartena Ziekenfonds en PartnersInventisBerenschotVOV Lerend netwerkInvertoCentrum voor OndernemenDe Buck TravelCocom groupICFBelgacomInnovatiecentrumAttentInterpassAttentiaFlanders DC4InstancebaogroupVacatureREFIBOAGXDe JaegerVokshaardSD WorxINGBNP ParibasPort of GhentInduver

Personas & empathy map

Noden en gedrag omschrijven

De Personas & Empathy Map zijn gedetailleerde beschrijvingen van fictieve klanten waarbij o.a. de noden en het gedrag van de gebruiker worden omschreven. Om waarde voor de klant te kunnen creëren moet u inzicht hebben in de klant. De Empathy Map is een praktische tool van het innovatiecentrum die u helpt om die te ontwikkelen. De tool is ontwikkeld door Dave Gray (Xplane) en verder uitgewerkt werd door Alex Osterwalder (Business Model Generation).

Met de Empathy Map kunt u een beeld schetsen van de consument en verwerft u betere inzichten in wat die consument ziet, denkt en doet. U analyseert de omgeving en het gedrag van de gebruiker.

Met de inzichten uit deze analyse kunt u:

  • betere voorstellen maken
  • producten en diensten ontwikkelen die beter de klantbehoefte invullen
  • geschiktere manieren vinden om klanten te bereiken
  • een betere klantrelatie uit bouwen

Centraal in deze oefening staat de klant. Het startpunt van deze analyse is de keuze van het klantsegment waartoe de klant behoort. De fictieve klant krijgt vervolgens een naam en enkele demografische kenmerken. Daarna zoekt u het antwoord op zes vragen:

  • Wat ziet de gebruiker?
  • Wat hoort de gebruiker?
  • Wat denkt en voelt de gebruiker?
  • Wat zegt en doet de gebruiker?
  • Wat frustreert de gebruiker?
  • Wat wil de gebruiker bereiken?

Een Empathy Map opstellen

Om aan een Empathy Map te beginnen, hebt u enkel Post-It® notes en enkele viltstiften nodig. Samen met een multidisciplinair team schetst u een zo correct mogelijk beeld van klant. U kunt de tool zelf inzetten of u laten begeleiden door het Innovatiecentrum.

Neem contact op met ons om een afspraak te maken of voor meer informatie.